Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit april, 2017 weergeven

Wrap met cheddar, tomaat en olijven

Een lekkere lunch die niet al te veel moeite kost!

Wat je nodig hebt voor 2 personen :

2 wraps4 plakjes cheddar6 snacktomaatjes4 zwarte olijven1 lente ui1 plak belegen kaas2 dessertlepels pestocontactgrill Wat je gaat doen :
Beleg de wrap vanuit het midden met de cheddar zodat je wanneer je hem gaat dubbelvouwen geen kaas hebt die eruit steekt. Snijd dan de tomaatjes, olijven en lente ui in plakjes en verdeel die over de kaas. Halveer de plak belegen kaas en leg die over de tomaatjes, olijven en lente ui heen. Smeer de pesto om de kaas heen en vouw je wrap dubbel.  Grill de wrap tot je de kaas hoort sissen. 
Eet smakelijk!

Gezonde sinaasappel havermout smoothie

Voor een lekker, snel, gezond en vullend ontbijt!

Wat je nodig hebt voor 1 persoon :


150 ml (amandel)melk3 eetlepels havermout1 sinaasappelblender Wat je gaat doen :
Doe als eerste de havermout in de blender en maal het fijn.  Ondertussen de schil van de sinaasappel snijden en in stukken snijden. Voeg dan de sinaasappel en de amandelmelk toe en blend tot je een mooie egale massa hebt.  Ik vind het een uitvinding om de havermout eerst fijn te malen, dan heb je geen stukjes in je drankje.  Dit is echt een superlekker, snel en gezond ontbijt waar je de ochtend makkelijk mee door komt. 


Mini tiramisu met ctiroen en perzik

Een lekker toetje, anders dan anders vond ik zelf. Het recept komt uit de allerhande.

Wat je nodig hebt voor 4 personen :


250 gram mascarpone2 eetlepels lemon curd8 cantuccini225 gram perzikschijfjes op sap125 gram frmbozen1 eetlepel poedersuiker om te bestrooienWat je gaat doen :


Meng de mascarpone met de lemoncurd. Leg op de bodem van elk glas 2 cantuccini. Laat de perziken uitlekken, vang de siroop op. Doe de perziken in een hoge beker en pureer met de staafmixer.Besprenkel de cantuccini met 50 ml siroop. Schep de perzikpuree op de cantuccini en verdeel de mascarpone erover. Dek af en zet minimaal 1 uur in de koelkast.Verdeel de frambozen over de glazen en bestrooi met poedersuiker.eet smakelijk!



Aard­bei mas­car­po­ne­tri­f­le

Een super lekker nagerecht uit de Allerhande.

Wat je nodig hebt voor 6 grotere of 12 kleinere stukjes:

250 ml slagroom50 gram poedersuiker250 ml mascarpone4 eetlepels aardbeienjam500 gram aardbeien100 gram lange vingers2 eetlepels sinaasappellikeur ( of wat meer...)100 gram cantuccini Wat je gaat doen :

Klop de slagroom met de suiker in een kom stijf. Meng de mascarpone door de slagroom. Roer de aardbeienjam los en schep het door het roommengsel. Niet gladroeren.Was de aardbeien en maak ze schoon. Snijd de helft van de aardbeien in plakjes en halveer de andere helft.Leg de lange vingers op de bodem van de schaal en besprenkel ze licht met de sinaasappellikeur. Verdeel 1/3 van het roommengsel over de lange vingers. Verdeel de aardbeiplakjes erover en de helft van het achtergebleven roommengsel. Hak de cantuccini grof en strooi het kruim erover. Verdeel de rest van het roommengsel over de cantuccini.Garneer met halve aardbeien en bestrooi met poedersuiker. Zet tot gebruik in de koelkast.…

Lijnzaadcrackers

Ik ben eigenlijk niet zo van de "heel erg gezonde dingen", dus toen Yvonne me hier over vertelde haalde ik eigenlijk mijn schouders op. Maarrrr: deze zijn LEKKER!!! Daarom hier het recept:





Wat je nodig hebt:

1) 100gr gebroken lijnzaad
2) 50gr sesamzaad
3) 50gr zonnebloempitten
4) 50gr pompoenpitten
5) 175ml water
6) Zout


Wat je gaat doen:

1) Verwarm de oven voor op 180 graden (conventioneel: 200 graden)

2) Meng alle ingrediënten goed door elkaar en laat ca. 30 minuten staan (tot al het vocht is opgenomen)

3) Bekleed bakplaat met bakpapier

4) Verdeel het mengsel in een rechthoekige vorm over de bakplaat en leg een extra vel bakpapier op het mengsel en druk het goed stevig aan tot een dikte van ca 3-5mm

5)Verwijder de bovenste laag bakpapier en zet de bakplaat voor ca. 25 minuten het midden van de oven. Check af en toe of de crackers niet te bruin worden

6) Haal de crackers uit de oven en laat even afkoelen. Snijdt ze in 6 tot 8 gelijke stukken

7) Eet smakelijk!


Bewaar de crackers, als ze zij…

Gezonde & heel erg lekkere bananen-chocolade-milkshake!

Een heerlijke en gezonde milkshake die je een keer geprobeerd "moet" hebben! Ik houd niet zo van bananen, dus deze shake drinken is een win-win 😎👍

Wat je nodig hebt voor 3-4 glazen:

1) 750ml rijst-, amandel-, of gewone melk
2) Twee eetrijpe bananen
3) Eetlepel Tahini-pasta
4) Eetlepel cacao-poeder
5) Eetlepel vloeibare honing
6) Eventueel wat ijsklontjes
7) Blender


Wat je gaat doen:

1) Doe de (koude!) melk in de blender
2) Doe de bananen er in stukjes bij
3) Doe de Tahini-pasta, cacao-poeder en honing bij
4) Eventueel wat ijsklontjes
5) Blender alles 10-15 seconden, proef het even en doe er nog wat cacao of honing bij als je dat wenst, een paar ijsklontjes kan ook
6) Enjoy!

Aardappel-roerbakschotel met peultjes, kastanjechampignons & sesam-soya

Wat je nodig hebt voor 2 personen:

1) Ca. 500gr (redelijk) kruimige aardappel
2) Ca. 250gr peultjes
3) Bakje kastanjechampignons
4) Paar tenen knoflook
5) Ca. 6 eetlepels Ketjap Manis/ soyasaus
6) Ca. 2 theelepels aardappelzetmeel/ Maizena
7) Sesam-olie


Wat je gaat doen:


1) Schil de aardappels en snij ze in gelijke partjes. Breng aan de kook en kook vervolgens met de sugarsnaps ca 2 min in ruim kokend water met zout. Giet af en laat goed uitlekken.

2) Pel, schil en snij knoflook en gember goed fijn. 

3) Bak de aardappelpartjes in de sesamolie op (middel)hoog vuur voorzichtig lichtbruin. Bak vervolgens de gember, de knoflook en de champignons mee. Voeg uiteindelijk de sugarsnaps toe en roerbak op hoog vuur tot alles knapperig gaar is. 

4) Verwarm ondertussen in een apart pannetje de ketjap/ soyasaus en maak aan met het aardappelzetmeel. Voeg de sojasaus toe aan de groente en roer goed door. 

5) Eet smakelijk!



Groene asperges met een flensje van aardappel- & boekweitmeel en een garnering van kastanjechampignons & oesterzwammen met salie (2 personen)

Wat je nodig hebt:

1) Ca. 500gr groene asperges 2) Ca. 150gr (redelijk) kruimige aardappel 3) Ca. 190gr Port Salut kaas 4) Bakje kastanjechampignons 5) Bakje oesterzwammen 6) Verse of gedroogde salie 7) 200ml (amandel)melk 8) 2 eieren 9) 80gr boekweitmeel

Wat je gaat doen:

1) Kook de aardappel gaar, giet af en prak tot puree. Voeg melk toe en roer het mengsel door een zeef. Voeg eieren en boekweitmeel toe en roer tot een glad beslag. Breng op smaak met zout en laat het beslag rusten.

2) Snijdt het "houterige" van de asperges en ook ze net gaar (ca 3-5 minuten), breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat.

3) Verwarm de (oven)grill op ca 180gr (hetelucht- ca. 200 gr conventioneel)

4) Bak van het beslag in een kleine koekenpan ca 8 flensjes.

5) Rol de asperges in de flensjes en leg ze op een bakplaat of in een ovenschaal. Leg op elk flensje een plak Port Salut. Zet de bakplaat/ ovenschaal in de oven voor ongeveer 8-10 minuten.

6) Bak intussen de paddenstoelen in een grote koekenpan of wo…

Spinaziesalade met feta en (cashew)noten

Wat je nodig hebt:

1) Pakje feta-kaas (ca 150gr)
2) 100gr verse bladspinazie p.p.
3) Rood uitje/ sjalotje

Voor de dressing:

4) 6 eetlepels yoghurt
5) 2 eetlepels olijfolie
6) kruiden: (ik gebruikte) uienpoeder, knoflookpoeder, bieslook & Italiaanse kruidenmiks

7) p.p. 2 gekookte eieren


Wat je gaat doen:

1) Haal de steeltjes van de verse (gewassen) spinazie & doe in een bord
2) Snijdt de ui in (halve) ringen
3) Snijdt de feta in kleine blokjes
4) Hussel door elkaar

Kook ondertussen de eieren & rooster de (cashew)noten in een koekenpan

5) Meng de yoghurt, olijfolie & kruiden naar smaak door elkaar en
6) Ver-hussel met de spinazie, uien en feta

7) Strooi de geroosterde (cashew)noten erover en beleg met de partjes gekookte eieren.