Doorgaan naar hoofdcontent

Handgemaakte ravioli met ricotta en walnotenolie


Gisteren bij het keukencentrum Texel naar de kookdemo, en hoewel ik in 1e instantie vandaag ging proberen een foccaciabrood in de oven te laten rijzen en dan te bakken(zoals gezien bij de demo) ben ik aan de slag gegaan om ravioli te maken, ik had van Sjoukje walnotenolie gekregen dus vandaag proberen de overheerlijke pasta van restaurant Daniela's in de Garfagnana na te maken. Dit is eigenlijk best goed gelukt, hoewel de itatliaanse ambiance niet valt na te bootsen :)

Wat je nodig hebt voor 2 personen :


  • 200 gram durum tarwe ( origineel,raadt iedereen aan maar ik heb bloem van lidl gebruikt)
  • 2 eieren

    Voor de vulling:

  • bakje ricotta (250 gram)
  • 6 gepelde walnoten,eerst even koken voor de velletjes, daarna fijnhakken
  • 1 eetlepel pestodipper

    Voor de garnering :
  • paar blaadjes basilicum
  • geraspte parmezaanse kaas
  • walnotenolie

    Wat je gaat doen:

    Meng de bloem met de eieren en kneed het tot een bal deeg, het is even een werkje maar das goed voor de ontwikkeling van de armspieren ;)Ik ben zeker een minuut of 10 aan het kneden geweest en heb het deeg toen in 2 ballen verdeeld en verpakt in de folie.

    Daarna heb ik de walnoten gepeld en heel even in een pannetje water laten koken, dan afgieten en de velletjes eraf halen. Even deppen met keukenpapier en dan heel fijn hakken.
    Dan de ricotta in een schaaltje vermengen met de pestodipper en de fijngehakte walnoten, dit wordt de vulling. Ik wilde er nog wat rasp van citroenschil doorheen doen maar ik kan mijn zesteur nergens meer vinden :(

    Zet ondertussen een pan met voldoende water en wat zout op het vuur.

    Dan komt het moment van het uitrollen van het deeg, dit heb ik met de hand gedaan maar een pastamachine was meer dan welkom geweest!
    Het deeg uit de folie halen en weer even doorkneden, dan uitrollen met een deegroller tot je een mooi dun deeg hebt,vandaar dat ik het deeg in 2-en had verdeeld, het uitrollen neemt veel aanrecht in beslag. Dan neem je een omgekeerd glas met een diameter die je klein/groot genoeg vindt ( ik heb een theeglas genomen ) en daarmee haal je ronde vormen uit het deeg, net zolang tot je deeg op is.
    Dan pak je een stukje deeg, doet er wat vulling in en vouwt het dicht,even goed aandrukken.Als je alle stukjes gehad hebt kun je het gaan koken.

    Kook je ravioli gaar in ongeveer 7 minuten.

    Schep het dan uit de pan, verdeel het over de borden, giet er wat walnotenolie overheen, dan wat geraspte kaas en als laatste wat basilicum en dan.....

    Eet smakelijk!







  • Reacties

    1. Els heeft vanavond dit recept gemaakt. Het was erg lekker, maar zonder pastamachine was het wel behoorlijk zwaar om het deeg uit te rollen. Voor het formaat van de ravioli hadden we jouw suggestie om een theeglas te gebruiken opgevolgd, maar de uitgestoken rondjes hebben we daarna nog even extra uitgerold, zodat ze nog iets dunner werden.. Hierbij had ik nog een eenvoudige salade met bladsla, avocado, geitenkaas en ovengeroosterde tomaatjes gemaakt, met een dressing van tijm, rozemarijn, peper, zout, citroensap, balsamicoazijn en olie (afgezoet met acacia honing).
      Lekker met een Valdepenas uit 2006.
      Een prima recept, kortom, dankjewel.

      BeantwoordenVerwijderen

    Een reactie posten